Sunday, June 20, 2010

Aktiviti Teman Skuad

Salam ceria buat semua teman-teman skuad.... Semoga semua sihat sejahtera di samping keluarga juga kerjaya. Apa khabar skuad? akan memaparkan serba sedikit aktiviti teman skuad sempena cuti sekolah baru-baru ni.

Memang tiada perancangan awal pun... bila dok kumpul-kumpul dengan kekawan ni, tercetus rasa nak bercamping lak... jadi kami semua setuju la nak camping di Pulau Mamutik, untuk pengetahuan teman skuad... terdapat gugusan pulau Taman Tunku Abdul Rahman terdiri daripada Pulau Gaya, Manukan, Sapi, Mamutik & Sulug sekitar Bandaraya Kota Kinabalu, cukup menarik untuk dikunjungi serta sesuai untuk aktiviti keluarga.

Perjalanan ke pulau-pulau ini menggunakan perkhidmatan bot yang boleh didapati di Jesselton Point, Sutera Harbour dan Jeti Teluk Villa ( Putatan) dengan kadar yang berpatutan. Rombongan kami menggunakan Jeti Teluk Villa ( kebetulan ada gak kenalan... boleh la runding-runding bah! ). Kepada teman-teman skuad yang berhajat nak ke pulau-pulau sekitar Kota Kinabalu, boleh le jumpa kami..hahahaha. Perjalanan hanya dalam sekitar 30 minit, waktu yang paling sesuai adalah awal pagi sebelum petang la tu.

Seronok jugak tengok gelagat anak-anak yang belum pernah menaiki bot ni... macam kita orang PGA di Sabah ni...kira biasa dah kan. Pedaftaran masuk di Pulau Mamutik, RM 3.00 (dewasa), RM 1.00 ( 7 - 18 Tahun) & RM 5.00 untuk 1 tapak khemah. Tapi, teman-teman skuad kita ni cukup ramah dan berhemah.... dapat potongan harga dan kemudahan lain lagi... kami telah melantik Bro Jefri sebagai perunding dan hasilnya kami semua mendapat layanan yang agak istimewa.TQ Bro Jefri and terimakasih diucapkan kepada staf-staf Taman Sabah.

Lupa lak nak kasi tahu.. rombongan kami terdiri daripada family Bro Baharin, Jefri, Daud and Bro Tj'Din. Kebetulan.. we all dari PULAPOL dan Platun 4 Asas PPH.. Jadi bila dah berkumpul ni, banyak memori-memori lama yang dapat dikongsi. Isteri dan anak jarang dapat berkumpul, dengan aktiviti keluarga begini, dapat le mengeratkan perhubungan..anak-anak yang malu-malu pada mulanya dah dapat menyesuaikan diri, pantang berkumpul..ade saja aktiviti mereka. Siap adakan perlawanan bolasepak dengan pelancong Amerika lagi tu.... Kehangatan World Cup tidak dilupakan...kami pun siap membawa TV lagi...para isteri pun dapat juga mengeluarkan peluh dengan bermain bolatampar dengan anak-anak staf Taman Sabah.

Perancangan asal cuma 1 malam sahaja camping.. tapi dengan pelbagai aktiviti dan melihat keseronokan anak-anak, kaum bapa & ibu bermuafakat untuk camping 2 malam. Kebetulan bekalan makanan pun masih ada..tidak menjadi masalah kan?

Bro Daud & Bro Tj'Din.. memulakan acara wajib.... membakar daging kambing & sayap ayam.

Tengok le aksi teman skuad kita ni bila dah berkumpul.. Bro Baharin, Jefri, Bro Tj'Din & Bro Daud dok membakar sosej and udang.

Panorama matahari terbit... pemandangan dari Pulau Mamutik.. Gunung Kinabalu and Bandaraya Kota Kinabalu

Pelancong mula meninggalkan Jeti Pulau Mamutik bila petang hampir menjelang.

Aktiviti yang paling menarik perhatian anak-anak dan juga pelancong... snorkeling, melihat keindahan dasar laut juga pelbagai jenis ikan .

Bro Tj'Din...Sempat lagi buat iklan Power Root.. teringat masa melancong ke Bali dulu.

Antara gelagat anak-anak skuad apabila berkumpul.... pantai yang bersih menjadi mainan anak-anak... bila malam siap unggun api lagi tu.

Gaya macho teman skuad... Bro Baharin, Bro Jefri, Bro Daud dan Bro Tj'Din ( 20 tahun lalu, Asas 4 PPH ) ..kalau lagi ramai berkumpul, lagi meriah kan.

Wajah kepuasan isteri dan anak-anak skuad sewaktu menaiki bot dari Pulau Mamutik ke Jeti Teluk Villa.


p/s: Hanya coretan untuk dikongsi bersama... kepada teman2 skuad yang ada aktiviti keluarga....bolehlah share dengan teman-teman... email kepada gua... hsdn_bayu@yahoo.com.my .....Insyaallah akan di muaturun kedalam blog....... apa khabar skuad?

1 comment: