Friday, December 31, 2010

Selamat Tahun Baru

Mount Kinabalu At Dawn by Wazari

Apa Khabar Skuad?. Tahun 2010 bakal melabuhkan tirainya. Dalam melangkah ke tahun baru 2011 ini, kita haruslah menoleh sejenak ke belakang. Menilai dan bermuhasabah diri. Merenung kembali apakah kekurangan dan mungkin juga kesilapan yang harus diperbaiki. Semoga dengan cara itu kita dapat membuat perancangan yang lebih mantap, meningkatkan prestasi bagi mencapai misi dan visi yang telah dirancang.


Akhir kata, dalam merangka dan mempersiapkan diri untuk melaksanakan agenda seterusnya di tahun baru, kejayaan serta pengalaman lepas seharusnya dijadikan ukuran dan pengajaran agar kita menjadi lebih baik dari sebelumnya.


Masa yang berlalu jadi sejarah, hari ini hanyalah goresan, hari esok menjadi harapan. Catatan kehidupan, kisah suka dan duka, menyongsong tahun baru yang bakal menjelma. Apa Khabar Skuad? Mengucapkan selamat tahun baru 2011 kepada semua rakan skuad dan pengunjung blog ini.


p.s - Semoga anda lebih maju dan sukses pada tahun 2011 ini.

Saturday, December 25, 2010

Merry Christmas


Kesejahteraan dan perpaduan sewajarnya dihargai dan terus dipelihara kerana biarpun hidup berbilang kaum dengan perbezaan agama dan budaya tetapi persefahaman tetap terjalin dengan amalan hormat-menghormati antara satu sama lain.


Menerusi konsep masyarakat Malaysia adalah satu keistimewaan bilamana keakraban, persefahaman dan kebersamaan untuk mencapai perpaduan hidup bermasyarakat dan bernegara terus dijadikan sandaran untuk menghadapi segala rintangan dan halangan.


Lantaran itu, atas semangat bersama, Apa Khabar Skuad? mengucapkan selamat menyambut Hari Natal dan selamat bercuti kepada semua rakan-rakan skuad yang berugama Kristian serta semua pengunjung ruangan blog ini.


Merry Christmas & Happy New Year!

Friday, December 24, 2010

Berita Skuad

Kenangan lalu........skuad

Apa khabar skuad? Mengucapkan salam sejahtera buat semua teman skuad.. semoga riang ceria selalu disamping keluarga juga tugasan.

Buat teman-teman skuad di sekitar KK... Bro Macha, Jhon Roni, Lan77, Ramli, Norsham, Mang, Ustaz, Daud, Aseng, Acong, Jefri, Bedin, Tok Moh, Yus, Dollah, Belatok, Ku Azam, Hassan, Azahar, Amran, Pak Ngah, Raihan, Om, Aziz, Bahrin, Wak Samsuri, Rosdan, Shadan, Man Taji dll yang tak sempat nak umum... ( minta maaf la yer )... kita akan mengadakan pertemuan awal untuk membincangkan agenda pada 07/01/2011 di ketetapan seperti berikut :

Date: 26/12/2010
Time: 1700 Hrs
Location: Maimunah ( Port Lama )

Apa khabar skuad? Mengharapkan kepada semua teman skuad yang terlibat dan semua yang berada di sekitar jajahan KK dapat menghadirkan diri atas kelapangan dan kerelaan diri.

p/s: Apa khabar skuad? Merakamkan ribuan terima kasih atas kerjasama teman skuad..

Tuesday, December 14, 2010

Al-Fatihah

Gambar hiasan

Apa khabar skuad? Mengucapkan salam sejahtera buat semua teman skuad... semoga tenang ceria dalam apa jua situasi.. cekal dan sentiasa tabah dalam mengharungi apa jua dugaan kehidupan.

Untuk makluman teman skuad... pada pagi tadi 14/12/2010@0903Hrs... Saya telah menerima SMS ( berita sedih ) dari teman skuad kita Sjn 123932 Ahmad Sallehuddin B Abdullah yang kini betugas di IPK Pahang.... lebih dikenali dalam blog skuadkita dengan panggilan matdin... Beliau telah memaklumkan bahawa isterinya yang tercinta telah kembali kerahmatullah pada 12/12/2010 kerana mengalami sakit dalam perut selepas keguguran dan telah selamat dikebumikan di tanah perkuburan Kg.Jambu Bongkok.

'DariNya kita datang dan kepadaNya kita kembali'... Semoga roh isteri sdr matdin ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman..... Apa khabar skuad? juga mengharapkan agar sdr matdin dan seluruh keluarga sentiasa tabah menghadapi ketentuan Illahi.. Amin.

Al-Fatihah.

p/s: Apa khabar skuad? mengucapkan jutaan terima kasih atas infomasi sdr matdin.

Saturday, December 4, 2010

Persidangan Agung Bersama PPKP/CPW, PPKP/CI Dan PPRPD 2010/2011

Majlis Perasmian persidanagn tiga persatuan PDRM oleh YDH IG
Tan Sri Haji Ismail Bin Haji Omar

Bro Tj'Din dan perwakilan PPRPD Briged Sabah PGA / Kontinjen Sabah
bergambar bersama Presiden PPRPD Pusat SI Jamal


Apa khabar skuad? Mengucapkan Salam Sejahtera buat semua teman skuad.. tidak kira dimana berada dan dalam apa situasi sekali pun... Selamat bertugas..... selamat bercuti... Semoga selamat dalam kehidupan sebagai warga PDRM.

Apa khabar skuad? Pada kali ini akan mencoretkan serba ringkas rumusan dan pencapaian Persidangan Agung Bersama PPKP/CW, PPKP/CI dan PPRPD Sessi 2010/2011 di KL International Hotel pada 22-24/11/2010.

Persidangan Agung Bersama PPKP/CW, PPKP/CI dan PPRPD Sessi 2010/2011 ini telah dirasmikan oleh YDH IG Tan Sri Haji Ismail Bin Haji Omar. Semasa Majlis Perasmian YDH IG telah menyampaikan amanat kepada seluruh warga PDRM. YDH IG merakamkan ucapan terima kasih dan amat berbanggga dengan komitmen, sokongan dan kerjasama serta taat setia yang telah ditunjukkan oleh semua peringkat pegawai kanan dan pegawai pangkat rendah.

Beliau mengharapkan seluruh anggota PDRM berpandangan jauh dan sentiasa berusaha mempertingkatkan komitmen dan berkhidmat dengan lebih cemerlang, melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan serta elakkan sikap mementing diri sendiri dan hendaklah mengutamakan kepentingan masyarakat. YDH IG juga mengharapkan konsep 4P ( Protective, Perfomance and Outcome Oriented, Proactive dan People Orreinted ) yang dipekenalkan oleh pucuk pimpinan dapat difahami dan dilaksanakan oleh semua peringkat anggota PDRM.

Antara lain YDH IG juga mengharapkan semua peringkat warga PDRM dapat melaksanakan tugas dan tanggungjawab dengan profesional dan berpengetahuan, sentiasa memupuk semangat kerjasama berpasukan (Teamwork), kepimpinan melalui tauladan serta menghapuskan budaya tikam menikam didalam pasukan.

Pada dasarnya YDH IG telah bersetuju dengan cadangan dari Presiden PPRPD Pusat SI Jamal agar semua warga PDRM membuat sumbangan melalui potongan gaji RM 2.00 bagi membantu pegawai / anggota di Kontinjen Kedah dan Perlis yang terlibat dengan bencana banjir baru-baru ini untuk meringankan beban atas kerosakan harta benda.

Pertama kalinya YDH IG telah mengambil pendekatan berbeza dengan mengadakan Majlis Dialog Tertutup dengan semua perwakilan PPRPD. Antara isu yang di bangkitkan dan ke pengetahuan YDH IG adalah melaksanakan Gerakan Perang Saraf ( GPS ) bagi memberi kefahaman kepada semua lapisan anggota mengenai hala tuju PDRM serta merangsangkan semangat kerja berpasukan dan dapat membentuk semangat sayangkan kerjaya. Mencadangkan pasukan membekalkan songkok sebagai 'Store Item' secara individu kepada semua anggota PDRM selaras dengan kehendak pucuk pimpinan, 'PDRM mendekati masyarakat dengan aktiviti keagamaan'.

Antara isu lain yang di bawa kepengetahuan YDH IG, Menyelaraskan kadar bayaran makan tugas NKRA disemua Kontinjen terlibat, Keperluan baju Vest dan motorsikal untuk tugas rondaan, Perbezaan kadar elaun lojing / harian PGA dengan anggota Tugas Am bedasarkan Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil.12 Tahun 1974 dapat dibuat kajian supaya pekeliling tersebut dapat dipinda atau dibatalkan. YDG IG telah memberi jaminan akan membuat perubahan dalam PDRM serta mendengar dan mengambil tindakan atas semua saranan dan pandangan semua peringkat. Beliau juga bersedia mengadakan perjumpaan dengan PPRPD bagi membincangkan masalah dan isu semasa, beliau sendiri mahukan Presiden PPRPD Pusat mengadakan perjumpaan dengan beliau sekali dalam sebulan.

Antara isu dan usul dalam persidangan PPRPD ialah, menghidupkan budaya kerja murni oleh PDRM, Menyalurkan bantuan / sumbanagan KKSPDRM secara terus kepada IPD / Batalion / Cawangan, Menubuhkan Universiti PDRM, Penolakan pengambilan bekas anggota tentera untuk diambil berkhidmat dalam PDRM dan Sejarah perjuangan PDRM sebagai mata pelajaran untuk pelatih konstabel di semua PULAPOL. Semua perkara yang dibahaskan akan diputuskan ole barisan Exco PPRPD.

P/S: Apa khabar skuad? Memohon maaf atas kelewatan maklumat... Ini adalah sekadar sebahagian dari maklumat yang dapat kita kongsi bersama.

Wednesday, November 17, 2010

Ibadah Qurban

Sempena hari Raya Aidil Adha pada tahun ini IP Briged Sabah dan Bn 16 PGA telah mengadakan acara korban. Sebanyak 4 ekor lembu dan 1 ekor kerbau telah ditumbangkan pada pagi ini. Seperti mana biasa, ramai rakan skuad kita juga turut terbabit sama dalam acara tersebut. Yelah, mana ke tidaknya.. rakan-rakan skuad kita yang masih tegar berada di Kota Kinabalu ini kini adalah merupakan barisan ‘orang lama’ yang kini menerajui acara-acara di Briged Sabah PGA ini.

p.s - Selamat Hari Raya skuad!


YB Datuk Rosnah Bt. Abdul Rashid Shirlin, Ahli Parlimen Papar (tudung putih) hadir bagi merasmikan acara qurban pada pagi ni...

Ustaz (Insp) Ku Azam yang dijemput khas untuk melaksanakan ibadah qurban...

awat dok jeling-jeling tu...

Bro Amran...

Nak masak apa la yang sedap ni... kari ka rendang???

hampeh... ekor semua dah diorang sapu... gearbox pun wokay jugak la....

jauh tenung tu yop....

bro Ramli Ralsiman pun hadir gak...

bro Jefri Rasidi...

Selamat Menyambut Aidil Adha

"Hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. dan bertakwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha berat azab seksanya (bagi sesiapa yang melanggar perintah-Nya)".

Al-Maidah, ayat 2

Thursday, November 4, 2010

Selamat Menyambut Deepavali

'En Inniya Deepavali, Naal Vaithukel...'

Deepavali merupakan perayaan yang disambut oleh masyarakat beragama Hindu di Malaysia yang dirayakan pada bulan gelap bernama 'aippasi' pada setiap bulan Oktober atau November setiap tahun. Deepavali bermaksud 'sebarisan pelita' dan dengan memasang pelita, penganut Hindu percaya bahawa kecerahan akan mengatasi kegelapan, kebaikan akan mengatasi kejahatan, keadilan akan mengatasi kezaliman dan kebijaksanaan akan mengatasi kejahilan.

Sempena sambutan Deepavali tahun ini, Apa Khabar Skuad? mengucapkan 'Selamat menyambut Hari Deepavali' kepada semua rakan-rakan skuad dan pengunjung Apa Khabar Skuad?

Tuesday, October 12, 2010

Ke Medan Bakti

Semalam, 11/10/2010, Briged Sabah PGA telah menghantar satu kontinjen yang terdiri dari 136 orang pegawai dan anggota untuk penugasan dalam misi PBB di Timor-Leste. Mereka akan bertugas di bawah panji-panji PBB melalui misi United Nation Integrated Mission in Timor-Leste (UNMIT) untuk tempoh 6 bulan. Penyertaan dalam misi PBB kali ini adalah merupakan penyertaan kali kedua bagi Briged Sabah PGA selepas penugasan kali pertama pada 2008. Beberapa orang rakan skuad kita juga telah turut serta dalam penugasan ini. Mereka yang terlibat adalah :


Sjn 124477 Mohd Adif Bin Abdullah

Kpl 124110 Badrulhisyam Bin Baharuddin

Kpl 124303 Ahmad Fadzly Bin Hassan

Kpl 124367 Mohd Dros Bin Wahari


Bagi rakan skuad kita, Sjn 124477 Mohd Adif, ini adalah penugasan kali kedua dalam misi PBB. Penugasan kali pertama rakan skuad kita ini juga melalui misi yang sama pada 2008.


Pemergian rakan-rakan skuad kita pada pagi yang hening itu telah turut diiringi oleh keluarga yang tercinta. Walaupun terpaksa berjauhan namun tetap tabah jua dihadapi demi menyahut seruan demi pertiwi. Syabas Skuad dan keluarga mereka atas pengorbanan ini.


p.s - Selamat bertugas skuad!


Segak!...Skuad kita Kpl BadrulHisyam Baharuddin

Sjn Mohd Adif dan family....

Kpl Mohd Dros dan family....

Solo je... Kpl Ahmad Fadzly

Ni ha.. antara jurufoto yang sibuk sepanjang latihan Ops UNMIT dijalankan....

Thursday, September 9, 2010

Selamat Hari Raya Skuad!


Sedar tak sedar, Ramadhan tahun ini akan melabuhkan tirainya dan esok kita semua akan menyambut 1 Syawal. Alhamdulillah, puasa tahun ni telah berjaya kita lalui. Banyak mana ganjaran puasa yang kita dapat tu.. ntah tak tahulah.. harap-harap moga kita termasuk dalam golongan mereka yang sentiasa diberkati dan dirahmati Yang Maha Esa...


Sempena Hari Raya Aidilfitri ini, saya mengambil kesempatan menyusun 10 jari memohon maaf zahir dan batin kepada kengkawan semua especially kengkawan yang selalu melawati blog ini dan juga kepada kengkawan yang masih belum tersiarkan personalitinya dalam blog ini..


Kepada kengkawan yang akan pulang bercuti ke kampung menggunakan kenderaan sendiri, pesan saya silalah periksa dulu kenderaan tu sebelum memulakan perjalanan ya! Bukan apa, takut nanti, niat nak raya kat kampung last-last terpaksa beraya kat jalan raya pulak nanti. Huhuhu.. Dan yang paling penting, berhati-hatilah semasa memandu.


Kepada kengkawan yang tak dapat bercuti raya ni... sabar jer la skuad! Tahun depan mungkin giliran kita pulak kut...


Akhir kata, Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin. Kalau ada duit raya lebih tu, jangan ler lupa kengkawan di sini yer. Hehehe..

Wednesday, September 8, 2010

Salam AidilFitri

Assalamualaikum.... Apa khabar semua teman skuad? Doa dan harapan sentiasa diiringi agar semuanya dalam sejahtera dibawah lindungan Illahi... tidak kira dimana jua berada... dalam apa situasi sekali pun.. samada yang bertugas ataupun bercuti.

Kemaafan jua dipinta kepada semua teman skuad kerana dah agak lama blog apa khabar skuad? tidak di kemaskini.

Bagi pihak admin.. moderator.. bukan niat kami mengabaikan blog apa khabar skuad?... sebetulnya kerana kesibukan tugas.. al-maklumlah... untuk makluman semua teman skuad....seluruh warga Briged Sabah PGA & Batalion 16 PGA telah berpindah lokasi ( Pejabat & Penempatan ) baru.. dari Kepayan ke Kem Kinarut pada 02/08/2010 yang lalu... Insyaallah pihak kami akan paparkan kisah penempatan & penugasan di tempat baru.

Dikesempatan yang ada ini.. gua (Bro Tj"din & Wife) mengucapkan Selamat Menyambut Hari Lebaran pada 10/09/2010.... Kemaafan jua dipinta atas apa jua kesalahan.... samada disedari ataupun tidak. Semoga Lebaran pada tahun ini akan memberi makna kepada kita semua. Kepada yang tidak bercuti tu... selamat bertugas... setiap pengorbanan sentiasa ada balasan.

p/s:.. Terus memberi sokongan kepada blog apa khabar skuad? Tq

Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan Al-Mubarak


Barang siapa yang menghayati
kelebihan beribadat di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan kerana Allah, maka akan diampunkan segala dosa-dosanya yang telah lalu..

al-hadith

Saturday, July 31, 2010

Hari Pahlawan

foto ihsan produkkelapa.wordpress.com

Hari ini kita menyambut peringatan hari pahlawan. Iaitu satu hari yang dikhususkan dalam setahun bagi mengenangkan jasa para pahlawan kita. Sambutan peringatan hari pahlawan diadakan supaya kita tidak lupa kepada perjuangan terdahulu pejuang-pejuang tanah air yang sanggup menggadaikan nyawa bagi membela, mempertahankan dan mengangkat maruah negara dan ummah.


Kita tidak akan lupa kepada nama-nama besar seperti Dol Said, Dato' Maharaja Lela, Mat Salleh, Tok Janggut, Leftenan Adnan dan ramai lagi yang gugur demi mempertahankan tanah air tercinta ini.


Persoalannya siapakah yang layak digelar pahlawan? Sesungguhnya pengertian pahlawan tidak hanya mutlak kepada anggota tentera atau anggota pasukan keselamatan sahaja bahkan turut dikongsi bersama mereka-mereka yang mempunyai kesedaran tinggi dan telah melaksanakan tanggungjawab untuk membela agama, bangsa dan negara daripada penjajahan sama ada dari penjajahan fizikal mahupun mental. Dalam konteks kenegaraan pula pahlawan adalah mereka-mereka yang telah diberi amanah oleh negara dan rakyat dan telah berjaya menghindari diri dari terlibat dalam tindakan yang boleh mengancam keselamatan rakyat dan negara itu sendiri seperti sabotaj, khianat, tidak berintegriti, pecah amanah dan sebagainya.


Janganlah kita lupa keamanan dan keharmonian yang diraih hari ini tidak datang sekelip mata, tetapi disumbangkan oleh titik peluh, air mata dan titisan darah pejuang terdahulu yang telah meletakkan asas kejayaan negara hari ini. Mampukah kita menikmati suasana hari ini tanpa pengorbanan mereka yang terdahulu? Justeru kita sebagai generasi pewaris wajar mengambil iktibar dan teladan di atas semangat juang pejuang-pejuang terdahulu dalam mencapai misi dan visi negara.


Sebagai pewaris negara, kita mestilah sedar bahawa pengorbanan generasi terdahulu cukup berharga. Masa yang diambil cukup panjang dan tenaga yang dikeluarkan cukup banyak. Kini kita tidak perlu lagi mengulangi sejarah penderitaan dan pengorbanan besar pejuang-pejuang terdahulu. Tanggungjawab dan tugas kita kini ialah meneruskan dan memelihara semangat kepahlawanan itu dari pudar akibat hakisan masa dan persekitaran. Terus mempertahankan ideologi yang murni dari jatuh dan menjadikan kita terbelenggu semula di tangan musuh. Gesaan ini selari dengan firman Allah SWT di dalam surah al-Anfal ayat 60:

Maksudnya: "Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya, sedang Allah mengetahuinya. Dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya."


Selamat Menyambut Hari Pahlawan kepada semua rakan skuad!


p.s – Integriti Amalan Kita

Sunday, June 20, 2010

Aktiviti Teman Skuad

Salam ceria buat semua teman-teman skuad.... Semoga semua sihat sejahtera di samping keluarga juga kerjaya. Apa khabar skuad? akan memaparkan serba sedikit aktiviti teman skuad sempena cuti sekolah baru-baru ni.

Memang tiada perancangan awal pun... bila dok kumpul-kumpul dengan kekawan ni, tercetus rasa nak bercamping lak... jadi kami semua setuju la nak camping di Pulau Mamutik, untuk pengetahuan teman skuad... terdapat gugusan pulau Taman Tunku Abdul Rahman terdiri daripada Pulau Gaya, Manukan, Sapi, Mamutik & Sulug sekitar Bandaraya Kota Kinabalu, cukup menarik untuk dikunjungi serta sesuai untuk aktiviti keluarga.

Perjalanan ke pulau-pulau ini menggunakan perkhidmatan bot yang boleh didapati di Jesselton Point, Sutera Harbour dan Jeti Teluk Villa ( Putatan) dengan kadar yang berpatutan. Rombongan kami menggunakan Jeti Teluk Villa ( kebetulan ada gak kenalan... boleh la runding-runding bah! ). Kepada teman-teman skuad yang berhajat nak ke pulau-pulau sekitar Kota Kinabalu, boleh le jumpa kami..hahahaha. Perjalanan hanya dalam sekitar 30 minit, waktu yang paling sesuai adalah awal pagi sebelum petang la tu.

Seronok jugak tengok gelagat anak-anak yang belum pernah menaiki bot ni... macam kita orang PGA di Sabah ni...kira biasa dah kan. Pedaftaran masuk di Pulau Mamutik, RM 3.00 (dewasa), RM 1.00 ( 7 - 18 Tahun) & RM 5.00 untuk 1 tapak khemah. Tapi, teman-teman skuad kita ni cukup ramah dan berhemah.... dapat potongan harga dan kemudahan lain lagi... kami telah melantik Bro Jefri sebagai perunding dan hasilnya kami semua mendapat layanan yang agak istimewa.TQ Bro Jefri and terimakasih diucapkan kepada staf-staf Taman Sabah.

Lupa lak nak kasi tahu.. rombongan kami terdiri daripada family Bro Baharin, Jefri, Daud and Bro Tj'Din. Kebetulan.. we all dari PULAPOL dan Platun 4 Asas PPH.. Jadi bila dah berkumpul ni, banyak memori-memori lama yang dapat dikongsi. Isteri dan anak jarang dapat berkumpul, dengan aktiviti keluarga begini, dapat le mengeratkan perhubungan..anak-anak yang malu-malu pada mulanya dah dapat menyesuaikan diri, pantang berkumpul..ade saja aktiviti mereka. Siap adakan perlawanan bolasepak dengan pelancong Amerika lagi tu.... Kehangatan World Cup tidak dilupakan...kami pun siap membawa TV lagi...para isteri pun dapat juga mengeluarkan peluh dengan bermain bolatampar dengan anak-anak staf Taman Sabah.

Perancangan asal cuma 1 malam sahaja camping.. tapi dengan pelbagai aktiviti dan melihat keseronokan anak-anak, kaum bapa & ibu bermuafakat untuk camping 2 malam. Kebetulan bekalan makanan pun masih ada..tidak menjadi masalah kan?

Bro Daud & Bro Tj'Din.. memulakan acara wajib.... membakar daging kambing & sayap ayam.

Tengok le aksi teman skuad kita ni bila dah berkumpul.. Bro Baharin, Jefri, Bro Tj'Din & Bro Daud dok membakar sosej and udang.

Panorama matahari terbit... pemandangan dari Pulau Mamutik.. Gunung Kinabalu and Bandaraya Kota Kinabalu

Pelancong mula meninggalkan Jeti Pulau Mamutik bila petang hampir menjelang.

Aktiviti yang paling menarik perhatian anak-anak dan juga pelancong... snorkeling, melihat keindahan dasar laut juga pelbagai jenis ikan .

Bro Tj'Din...Sempat lagi buat iklan Power Root.. teringat masa melancong ke Bali dulu.

Antara gelagat anak-anak skuad apabila berkumpul.... pantai yang bersih menjadi mainan anak-anak... bila malam siap unggun api lagi tu.

Gaya macho teman skuad... Bro Baharin, Bro Jefri, Bro Daud dan Bro Tj'Din ( 20 tahun lalu, Asas 4 PPH ) ..kalau lagi ramai berkumpul, lagi meriah kan.

Wajah kepuasan isteri dan anak-anak skuad sewaktu menaiki bot dari Pulau Mamutik ke Jeti Teluk Villa.


p/s: Hanya coretan untuk dikongsi bersama... kepada teman2 skuad yang ada aktiviti keluarga....bolehlah share dengan teman-teman... email kepada gua... hsdn_bayu@yahoo.com.my .....Insyaallah akan di muaturun kedalam blog....... apa khabar skuad?

Wednesday, June 9, 2010

Kpl 124662 Kahar Bin Mohamad

Hello dan apa khabar skuad? Personaliti skuad kita kali ini adalah seorang lagi teman skuad kita yang telah lama menyepikan diri. Dari risikan dan maklumat teman-teman skuad akhirnya dapat juga kita menjejaki teman skuad kita yang kini sedang bertapa di Bumi Kenyalang. Skuad adalah Kpl 124662 Kahar Bin Mohamad.


Pertama kali saya dihubungi oleh teman skuad kita ni saya ingat skuad dah lupa bahasa ibundanya kerana seingat saya skuad ni adalah orang nogori (lobai).


Skuad telah dilahirkan pada 14 April 1969 di Jalan Lobak, Seremban, Negeri Sembilan dan kemudiannya membesar di No 83, Jalan Selasih 11, Blok B, Kampung Sentosa, Paroi, Seremban, Negeri Sembilan.


Skuad mendapat pendidikan awal di SRK Ampangan dan kemudiannya menyambung pendidikan peringkat menengah di SMK Seri Ampangan.


Skuad merupakan anak ke-3 daripada 10 orang adik beradik di mana 7 orang daripadanya lelaki dan 3 orang perempuan.


Semasa Kursus Asas Konstabel, skuad menganggotai Platun 6, Kompeni A Pulapol di mana menurut skuad Jurulatih Kawadnya adalah P/Kpl 108762 Yusuf Bin Salim manakala Guru Undang-undangnya Kpl 86579 Sadli B. Adnan.


Selepas selesai menjalani kursus asas konstabel, skuad turut serta bersama-sama teman-teman yang lain mengikuti pula Kursus Asas PPH di Ulu Kinta, Perak dan seterusnya menyambung latihan di Markas Latihan Luar, Tupah, Kedah Darul Aman di dalam Platun 1. JL Platun 1 pada masa itu adalah Insp. Ooi Kai Chung manakala Platun Sarjan adalah Sarjan Hassan. Skuad pula telah dilantik menjawat jawatan Tok Penghulu Platun 1.


Selesai menjalani latihan Asas PPH, skuad telah diarahkan melapor diri ke Kompeni C, Bn 17 PPH, Batu Kawa, Kuching, Sarawak. Semasa pengecilan organisasi PPH pada tahun 1994, skuad diserapkan pula ke Bn 11 PPH. Pada tahun 2006, skuad telah bertukar secara pertukaran dalaman ke Cawangan Gerakan, Bn 11 PGA.


Skuad mendapat kemajuan pangkat Lans Koperal pada 01.10.1994 dan kenaikkan pangkat Koperal pada 01.12.2007.


Selepas mendapat kenaikan pangkat Koperal, skuad telah diarah bertukar ke Kompeni B, Bn 11 PGA pada 18.02.2008. Skuad kini menjawat jawatan sebagai Seksyen Komander 3, Platun 6 Kompeni B, Bn 11 PGA ,Kuching, Sarawak.


Skuad mendirikan rumahtangga pada 17 November 1996. Pasangannya Puan Rejamah Bt Bujang yang berasal dari Kampung Hilir, Serian, Sarawak adalah merupakan seorang surirumah.


Hasil perkongsian hidup skuad dan isteri telah dikurniakan Tuhan dengan 3 orang anak iaitu 1 orang anak lelaki dan 2 orang anak perempuan. Anak-anak skuad berusia 13, 11 dan 7 tahun bersekolah di SMK Batu Kawa dan SK Garland, Kuching.


Skuad aktif dalam aktiviti sukan terutamanya seni mempertahankan diri. Skuad merupakan ahli Persatuan Karate Do PDRM Sarawak & Sarawak Karate Do Association (SAKA). Penyertaan aktif dan kemahiran skuad dalam sukan Karate-Do terbukti apabila skuad dipilih untuk mewakili Kontijen Sarawak & Briged Sarawak PGA dalam kejohanan Karate Do Piala KPN mulai tahun 1996 sehingga sekarang. Selain menyertai kejohanan, skuad juga adalah merupakan jurulatih Karate Do, T-Baton dan PORU bagi Bn 11 PGA.


Sekiranya ada kelapangan masa, skuad gemar bermain snuker dan ping pong.


Mengakhiri coretannya dalam emel kepada Admin Apa Khabar Skuad? Skuad turut mencoretkan “Syabas dan tahniah di atas penganjuran reunion sempena 20 tahun skuad kita berkhidmat dalam PDRM dan dapat berjumpa kekawan lama. Kepada skuad 1/90 yang bertugas di seluruh Malaysia, kalau nak makan terubok masin, kek lapis dan laksa Sarawak datanglah bercuti di Sarawak. Boleh hubungi saya melalui telefon atau emel saja saya di kaharmohamad@yahoo.com


Terima kasih skuad di atas penyertaan skuad di blog skuad kita. Bagi pihak rakan skuad, Apa Khabar Skuad? Mengucapkan selamat maju jaya dan berbahagia selalu bersama keluarga tercinta.


gambar satu platun masa Kursus Asas Konstabel, 20 tahun yang lalu...


gambar satu keluarga...


dengan gaya tersendiri... hehehe.. ada imbas-imbas pelakon veteran Raja Ismail...


gambar terkini skuad...

Sunday, May 30, 2010

Kpl 124038 Hor Chooi Siong

Skuad 1/90 sekali lagi kehilangan seorang lagi rakan skuad. Terkini, skuad kita Kpl 124038 Hor Chooi Siong telah meninggal dunia pada 19 Mei 2010 yang lalu di Hospital Kangar, Perlis akibat diserang stroke.


Tempat tugas terakhir mendiang adalah di Gerakan, JSJ IPK Perlis. Mendiang merupakan bekas anggota Kompeni ‘C’, Pulapah, Negeri Sembilan dan pernah bertugas di Bn 16 PPH Kota Kinabalu, Sabah serta Seksyen Pengesan K9, IPK Kelantan.


Mendiang meninggalkan seorang balu dan 2 orang anak lelaki.


Takziah diucapkan kepada keluarga mendiang skuad di atas kehilangan ini.

Kpl 124142 Mohammed Asheraf Bin Abu Bakar

Hello Skuad! Apa khabar semua? Diharapkan kengkawan skuad semua dalam keadaan sihat walafiat dan ceria berbahagia selalu bersama keluarga tercinta. Sori la, lama tak buat coretan di blog ni... serba salah, susah nak membahagikan masa antara kerja, keluarga dan nak maintain blog ni... tak tau la sama ada tak ada masa ke atau tak ‘manage’ masa dengan betul... ntah la.. Lega rasanya selepas berjaya menyiapkan dua assignment yang bos suruh sejak sebulan yang lepas tapi tup..tup petang Jumaat lepas, 2nd bos panggil gi pejabat... kasi assignment lain lak..aduh... Tapi apakan daya selagi berkhidmat dalam pasukan ni kena tahan ler... Gitu la agaknya yang kengkawan skuad buat IO dan AIO rasa kut....hehehehe...


Wokay, cukup kut mukadimah tu... so firstly, saya nak mintak berbanyak le maaf kat kengkawan yang menunggu-nunggu giliran untuk dipaparkan profilnya kat blog ni... sori aaaa skuad... gua sibuk ler...nasib baik ler lu worang yang tolong memeriahkan blog kita ni.. iyala kan kalau bukan kita siapa lagi kan... kan.. kan?


Profil kita kali ni... geng skuad kita si Arab! Geng kita ni punya la bagus... hantar kat gua profil dan gambornya siap pakai pos laju lagi... huhuhu tapi gua la yang ‘slack’ kut... tak sempat gua nak memasukkan nyer dalam blog kita ni... sori aaa Arab!


Geng kita, Mohammed Asheraf bin Abu Bakar dilahirkan pada 12 September 1969 di Kuala Lumpur. Anak sulung dari 6 orang adik beradik yang terdiri dari 5 lelaki dan 1 perempuan ini bagaimanapun dibesarkan di Petaling Jaya, Selangor. Anak kepada pasangan Abu Bakar B. Ahmad dan Aminah Bt Ali ini mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Petaling Jaya dan seterusnya di Sekolah Menengah Kebangsaan La Salle, Petaling Jaya, Selangor


Semasa Kursus Asas Konstabel pada 1990, skuad merupakan anggota Platun 13, Kompeni ‘D’, Pulapah, Negeri Sembilan... gua rasa ramai yang masih mengenali skuad kita ni... terutamanya geng-geng satu platun dan kompeni nyer...


Selesai mengikuti kursus Asas PPH di Ulu Kinta, Perak, skuad telah diarah melapor diri di Platun 17, Kompeni E, Bn 16 PPH Kota Kinabalu dan kemudiannya diserapkan pula ke Platun 4, Kompeni B, Bn 16 PPH. Pada bulan Februari 2000, permohonan pertukaran skuad berjaya dan skuad telah melapor diri di Bahagian Logistik, IPK Selangor.


Pada bulan September 2000, skuad telah bertukar pula ke Balai Polis Sg Buloh, Selangor dan bulan Mac 2004, skuad telah diserapkan pula di dalam Unit Tindak Cepat, IPD Petaling Jaya Selangor. Seperti kata pepatah, bagai sirih pulang ke gagang, begitulah juga dengan skuad kita apabila pada bulan April 2004, skuad telah kembali bertugas sebagai seorang anggota PGA di Bn 5 PGA, Simpang Renggam, Johor Darul Takzim sehinggalah kini.


Skuad mendapat kemajuan kepangkat L/Kpl pada 1 Mei 1994 manakala kenaikan pangkat Koperal pula pada 1 Mei 2008. Perjawatan skuad sekarang adalah sebagai Seksyen Komander 2, Platun 6, Kompeni ‘B’ Bn 5 PGA.


Skuad telah mendirikan rumah tangga dengan pilihan hatinya iaitu Puan Rina Timang Bt. Abdullah. Hasil perkongsian hidup, skuad dan isteri telah dikurniakan Tuhan dengan seorang cahayamata yang kini berusia 1 tahun 8 bulan.


Semasa ditanya mengenai hobi nyer, skuad menyatakan minat sukan bermotor dan mengembara...


Pengalaman dalam tugas... hmmm skuad semua bleh tengok sendirilah dalam keratan akhbar yang dipaparkan kat bawah nun...


Tq skuad... dan profil skuad seterusnya..... hehehe... sabar... sabar!


gambar semasa berusia 1 tahun 2 bulan 15 hari...

bergambar bersama ayahanda dan bonda...


bergambar bersama pengetua SMK La Salle, Petaling Jaya ... Rev. Br. Felix

gaya Yussuf Haslam...

gambar kad kuasa polis... dulu-dulu..

Platun 13, Kompeni D Pulapah..

gambar time operasi kat Sabah...

keratan akhbar berkaitan kejayaan skuad...

surat penghargaan...

gambar terkini skuad...