Wednesday, October 28, 2009

Kpl 123789 Zainol Bin Che Akib

Hello skuad! Lama benar tak update teman skuad... hari ni Apa Khabar Skuad? menerima satu sumbangan dari teman kita yang dah lama benar kita tak jumpa. Personaliti teman skuad kita kali ini adalah Kpl 123789 Zainol Bin Che Akib.

Teman skuad menyatakan bahawa beliau dilahirkan pada 22/07/1970 di Alor Setar, Kedah dan merupakan anak ke 4 dari 6 orang adik beradik.

Sejurus melapor diri di PULAPAH, beliau telah menganggotai Platun 3, Kompeni 'A' di bawah kendalian jurulatih Kpl Zamani (Botak).

Semasa Kursus Asas PPH di Ulu Kinta, beliau menganggotai Platun 6 iaitu Platun Insp Khalid Saion. Selepas tamat KAPPH, teman skuad telah ditugaskan ke KOMBAS Semporna. Seiring dengan penubuhan Briged Sabah PPH pada 1993, beliau diserapkan ke Kompeni 'B', Bn 14 PPH.

Skuad mendirikan rumahtangga dengan pasangannya yang berasal dari Beaufort, Sabah pada 22/10/1993 dan dianugerahkan dengan 3 orang cahayamata iaitu 2 orang anak perempuan dan 1 orang anak lelaki. Pada 15/01/2004, teman skuad telah bertukar balik ke Semenanjung dan ditempatkan di Unit Pencegah Penyeludupan, Chuping, Perlis sehingga kini.

Menurut skuad, penugasannya dalam UPP adalah bersama-sama pegawai dan anggota Kastam dan Imigresen dalam satu seksyen. Pada 01/07/2005, skuad telah dinaikkan pangkat ke pangkat Koperal dan memegang jawatan sebagai Penolong Ketua Seksyen UPP Chuping sehinggalah kini.

Semasa dalam PGA di Sabah, skuad banyak terlibat dalam penugasan operasi seperti Ops Tayang, Ops Padan dan Ops Pasir. Antara pengalaman yang tak dapat dilupakan oleh skuad adalah semasa mengendalikan Bilik Gerakan Operasi Menyelamat Tebusan Pulau Sipadan.

Ok skuad, selamat maju jaya Apa Khabar Skuad? ucapkan. Amacam? Bleh ke datang Sabah Reunion tahun depan ni?

Gambar terbaru skuad... hensem lagi... hehehe...

bersama geng keras... robocop...

bergambar kenangan masa Pra Pengesahan kat Pulasiol

Nam, Tour Of Duty!.... hehehe sori... KAPPH bah!

semasa zaman kegemilangan.... control hansem beb!

Gaya mundu!!! (lanun kata org Sabah). Gambar skuad bersama teman-teman dalam KOMBAS Semporna. Semangat Wira!!!

Gambar semasa skuad menganggotai Komando 69! Hehehe... iye ker ni skuad.... Kat sebelah tu geng yang dah lama Admin Apa Khabar Skuad? tak jumpa... Razak Rimau!

Penolong Ketua Seksyen UPP Chuping, Perlis....

control bro, control!..... misai gaya sivaji!

1 comment:

  1. Maaf trpanggil tuk komen..rasanya tuan nih satu skaud latihan polis dkt pulapah dgn arwah ayah 123625 mayasin ex pph bt16 dn bn7 dulu..

    ReplyDelete