Friday, March 16, 2012

L/Kpl 124456 Mohd Rawi Bin Mat Rasdi

Ini le gambor terbaru teman bersama keluarga teman…..


Assalamualaikum Skuad 1/90! Bila saja teman menengok cerita rakan-rakan skuad dalam skuadkita teringin juga teman untuk join sekali… boleh ke?…nak le tumpang juga.


Seperti mana teman-teman skuad lain, teman menyertai PDRM dengan melapor diri di Pusat Latihan Polis Ayer Hitam (PULAPAH), Bahau, Negeri Sembilan pada 7 Januari 1990. Sejurus melapor diri, teman dapat nombor badan RF 124456 dan dimasukkan ke Pelatun 23, Kompeni F. Kenangan yang teman tak dapat lupa masa kat PULAPAH ialah bila teman kena ‘dera’ makan cili api kat tengah padang kawad dengan jurulatih kawat, Encik Ahmad Murad pasal dia kata suara teman tak kuat dan silap bagi kata perintah. Sengsara teman weh...


Setelah menamatkan Kursus Asas Konstabel di PULAPAH, teman kemudiannya mengikuti pula Kursus Asas Pasukan Polis Hutan (KAPPH) di Ulu Kinta, Perak dan Tupah, Sg. Petani di mana teman telah dimasukkan ke Platun 20 di bawah kawalan Juru Latih Insp Abdul Hadi dan Sjn Bakar bin Sadin. Masa training kat Tupah ni, teman kena ‘dera’ juga... kali ni teman kena rendam dalam sungai pasai teman tertidor masa buat serang hendap musuh dan senjata teman kena rampas dengan anggota DEMO. Sesekali ingat balik cerita dulu-dulu memang tergelak besor teman apatah lagi bila bercerita bersama rakan-rakan seperjuangan yang lain.. hehehe..


Sejurus tamat KAPPH, teman diarah untuk melapor diri dan seterusnya bertugas di Platun 12, Kompeni C BN 16 PPH Kepayan, Kota Kinabalu. Apabila Kompeni C, BN 16 PPH berpindah ke Daerah Kudat, teman dan rakan-rakan yang lain pun ikut juga.


Dengan izin Allah SWT, di negeri di bawah bayu ini teman telah bertemu dengan bakal isteri teman yang berasal dari Sandakan, Sabah. Teman juga dikurniakan dengan 2 orang anak perempuan yang kini berusia 17 tahun dan 13 tahun.


Selama beberapa tahun di Sabah sempat le teman melaksanakan tugas dan tanggungjawab teman menabur bakti kepada pertiwi mengawasi perbatasan negara selama beberapa tahun sehingga tahun 2001 apabila permohonan teman untuk bertukar ke wilayah asal diluluskan. Teman kemudiannya diarah untuk melapor diri dan bertugas di IPD Gombak dalam Cawangan Tugas Am.


Pada bulan 8 tahun yang sama, teman telah mengambil keputusan untuk meletak jawatan dalam PDRM atas pilihan sendiri. Masa tu teman tengah bertugas di Balai Polis Selayang. Selepas meletak jawatan, teman kembali ke kampung halaman teman di Kg. Palong, Parit, Perak. Bagi menampung keperluan kewangan semasa pada masa itu, teman bekerja sebagai Pengawal Keselamatan di Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) Cawangan Ipoh. Dalam masa sama teman mengusahakan sawah dan kebun kelapa sawit teman. Oleh sebab sukar untuk memberi tumpuan terhadap sawah dan kebun teman, teman mengambil keputusan untuk berhenti kerja di LHDN. Jadi bermula la episod baru dalam hidup teman. Sekarang teman memegang title petani sepenuh masa. Kalau dulu teman memikul M-16, sekarang teman memikul pam racun pulak. Alhamdulillah dengan rezeki yang Allah SWT kurniakan bukan sahaja lebih dari mencukupi untuk teman menyara keluarga malah boleh le juga teman untuk membuat perancangan pelaburan selain simpanan di masa tua.


Di kesempatan ini, teman ingin mengucapkan tahniah le kepada ruangan Apa Khabar Skuad? kerana dengan adanya ruangan sebegini, dapat le mengeratkan hubungan persahabatan di antara rakan-rakan skuad 1/90 yang telah terjalin sejak 22 tahun ini. Tahniah dan semoga niat yang murni ini dirahmati oleh Allah S.W.T, amin……….. Kepada rakan-rakan yang berhajat nak menghubungi teman sila le emel teman di m.rawi12@yahoo.com.


2 comments:

  1. apasal kawan kita Rawi ni....letak jawatan....tak minat lagi ke..apa apa hal pun selamat berjaya...

    ReplyDelete
  2. Aku pun bukan skuad th 90...ramai skuad th 90 kat sini...aku bagi komen aje lah Roni ya....

    ReplyDelete