Sunday, May 30, 2010

Kpl 124142 Mohammed Asheraf Bin Abu Bakar

Hello Skuad! Apa khabar semua? Diharapkan kengkawan skuad semua dalam keadaan sihat walafiat dan ceria berbahagia selalu bersama keluarga tercinta. Sori la, lama tak buat coretan di blog ni... serba salah, susah nak membahagikan masa antara kerja, keluarga dan nak maintain blog ni... tak tau la sama ada tak ada masa ke atau tak ‘manage’ masa dengan betul... ntah la.. Lega rasanya selepas berjaya menyiapkan dua assignment yang bos suruh sejak sebulan yang lepas tapi tup..tup petang Jumaat lepas, 2nd bos panggil gi pejabat... kasi assignment lain lak..aduh... Tapi apakan daya selagi berkhidmat dalam pasukan ni kena tahan ler... Gitu la agaknya yang kengkawan skuad buat IO dan AIO rasa kut....hehehehe...


Wokay, cukup kut mukadimah tu... so firstly, saya nak mintak berbanyak le maaf kat kengkawan yang menunggu-nunggu giliran untuk dipaparkan profilnya kat blog ni... sori aaaa skuad... gua sibuk ler...nasib baik ler lu worang yang tolong memeriahkan blog kita ni.. iyala kan kalau bukan kita siapa lagi kan... kan.. kan?


Profil kita kali ni... geng skuad kita si Arab! Geng kita ni punya la bagus... hantar kat gua profil dan gambornya siap pakai pos laju lagi... huhuhu tapi gua la yang ‘slack’ kut... tak sempat gua nak memasukkan nyer dalam blog kita ni... sori aaa Arab!


Geng kita, Mohammed Asheraf bin Abu Bakar dilahirkan pada 12 September 1969 di Kuala Lumpur. Anak sulung dari 6 orang adik beradik yang terdiri dari 5 lelaki dan 1 perempuan ini bagaimanapun dibesarkan di Petaling Jaya, Selangor. Anak kepada pasangan Abu Bakar B. Ahmad dan Aminah Bt Ali ini mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Petaling Jaya dan seterusnya di Sekolah Menengah Kebangsaan La Salle, Petaling Jaya, Selangor


Semasa Kursus Asas Konstabel pada 1990, skuad merupakan anggota Platun 13, Kompeni ‘D’, Pulapah, Negeri Sembilan... gua rasa ramai yang masih mengenali skuad kita ni... terutamanya geng-geng satu platun dan kompeni nyer...


Selesai mengikuti kursus Asas PPH di Ulu Kinta, Perak, skuad telah diarah melapor diri di Platun 17, Kompeni E, Bn 16 PPH Kota Kinabalu dan kemudiannya diserapkan pula ke Platun 4, Kompeni B, Bn 16 PPH. Pada bulan Februari 2000, permohonan pertukaran skuad berjaya dan skuad telah melapor diri di Bahagian Logistik, IPK Selangor.


Pada bulan September 2000, skuad telah bertukar pula ke Balai Polis Sg Buloh, Selangor dan bulan Mac 2004, skuad telah diserapkan pula di dalam Unit Tindak Cepat, IPD Petaling Jaya Selangor. Seperti kata pepatah, bagai sirih pulang ke gagang, begitulah juga dengan skuad kita apabila pada bulan April 2004, skuad telah kembali bertugas sebagai seorang anggota PGA di Bn 5 PGA, Simpang Renggam, Johor Darul Takzim sehinggalah kini.


Skuad mendapat kemajuan kepangkat L/Kpl pada 1 Mei 1994 manakala kenaikan pangkat Koperal pula pada 1 Mei 2008. Perjawatan skuad sekarang adalah sebagai Seksyen Komander 2, Platun 6, Kompeni ‘B’ Bn 5 PGA.


Skuad telah mendirikan rumah tangga dengan pilihan hatinya iaitu Puan Rina Timang Bt. Abdullah. Hasil perkongsian hidup, skuad dan isteri telah dikurniakan Tuhan dengan seorang cahayamata yang kini berusia 1 tahun 8 bulan.


Semasa ditanya mengenai hobi nyer, skuad menyatakan minat sukan bermotor dan mengembara...


Pengalaman dalam tugas... hmmm skuad semua bleh tengok sendirilah dalam keratan akhbar yang dipaparkan kat bawah nun...


Tq skuad... dan profil skuad seterusnya..... hehehe... sabar... sabar!


gambar semasa berusia 1 tahun 2 bulan 15 hari...

bergambar bersama ayahanda dan bonda...


bergambar bersama pengetua SMK La Salle, Petaling Jaya ... Rev. Br. Felix

gaya Yussuf Haslam...

gambar kad kuasa polis... dulu-dulu..

Platun 13, Kompeni D Pulapah..

gambar time operasi kat Sabah...

keratan akhbar berkaitan kejayaan skuad...

surat penghargaan...

gambar terkini skuad...


No comments:

Post a Comment