Saturday, May 29, 2010

Pesta Kaamatan & Hari Gawai

Apa Khabar Skuad? Sentiasa mendoakan kesejahteraan teman-teman skuad semua.. tidak kira di mana berada dan dalam situasi apa pun jua.

Dalam kesempatan yang ada ini....Kami dari pihak Apa Khabar Skuad? .... mengucapkan Selamat Menyambut Pesta Kaamatan & Hari Gawai bagi seluruh warga Sabah & Sarawak.

Pesta Kaamatan atau nama lain 'Tadau Kaamatan' atau di dalam bahasa Kadazan 'Magavau' merupakan upacara perayaan khas untuk menghormati 'Bambazon' iaitu semangat padi. Perayaan Magavau ini biasa diadakan selepas selesai menuai padi dan kini disambut setiap 30 & 31 Mei setiap tahun.

Pesta Kaamatan yang dirayakan dewasa ini telah diluluskan oleh Majlis Undangan Kerajaan Kolonial sebagai cuti umum Sabah sejak tahun 1960 lagi, oleh Tun Hj Mohamad Fuad Stephens, Ketua Menteri Sabah pertama. Perayaan ini adalah amalan tradisi Kaum Kadazan-Dusun sejak zaman berzaman dan kini di sambut oleh pelbagai etnik di Sabah.

Antara sambutan menarik yang diadakan ialah persembahan dan pertandingan tarian Sumazau, dengan memakai pakaian tadisional mereka. Tarian dimainkan dengan iringan paluan gong. Selain itu ada juga pertandingan nyayian dipanggil Sugandoi.. pertunjukan bina badan dan ratu cantik atau 'Unduk Ngadau' dan persembahan pelbagai kesenian dan kraftangan. Pertandingan memukul gong dan sukan rakyat menjadi acara utama dalam perayaan ini.

Antara acara popular semasa perayaan ini adalah meminum tapai atau 'Kinomol'. Tapai diperbuat daripada beras (nasi) atau ubi kayu yang diperam di dalam tempayan besar atau tajau, ini merupakan minuman tradisi mereka.

Gambar Hiasan

Tarian Sumazau

Pertandingan Unduk Ngadau


Hari Gawai pula secara umumnya merujuk kepada beberapa perayaan di Sarawak, tetapi pada kebiasaannya merujuk kepada pesta menuai Gawai Dayak yang disambut oleh masyarakat Iban dan Bidayuh di Sarawak untuk meraikan tamatnya musim menuai padi. Pesta Gawai ini juga dikenali sebagai Gawai Dayak yang kebiasaannya disambut pada 01 & 02 Jun setiap tahun.

Jenis-jenis Gawai lain termasuk Gawai Burung (berkaitan dengan sesuatu tanda atau mimpi yang tidak baik ), Gawai Batu (pemulaan musim menanam padi), Gawai Kenyalang, Gawai Mangkung Tiang, Gawai Manang dan Gawai Antu (Perayaan untuk roh orang-orang yang sudah meninggal dunia). Antara yang paling penting adalah Gawai Kenyalang dan Gawai Antu.

Pesta Gawai di Sarawak disambut dengan meriah di desa-desa dan di bandar dengan persembahan tarian, meminum tuak (arak beras) dan bersuka ria. Pesta Gawai di Sarawak disambut secara besar-besaran semenjak 1964.

Gambar Hiasan

Tarian Tradisi Sarawak


p/s: Apa Khabar Skuad? ....Mohon Maaf andai kekurangan fakta.....

1 comment:

  1. terima kasih bro Tajudin dan Selamat Menyambut Pesta Kaamatan dan Hari Gawai untuk semua teman skuad!

    ReplyDelete