Thursday, June 4, 2009

RF/124817 Zahari Bin Mohd Rais

Wokay skuad, kali ni saya paparkan personaliti seorang lagi teman skuad kita. Skuad pernah dikenali sebagai RF/124817 Zahari Bin Mohd Rais. Dilahirkan pada 18/05/1968 di Kupang, Kedah Darul Aman, skuad merupakan anak bongsu dari 3 orang adik beradik. Sebagai meneruskan tradisi keperwiraan dalam keluarganya di mana kedua-dua abangnya menyertai perkhidmatan tentera, skuad memilih untuk memasuki perkhidmatan PDRM dengan menganggotai Platun 11, Kompeni B, PULAPOL.


Seusai rekrut, skuad mengikuti pula Kursus Asas PPH di SLPPH Ulu Kinta, Perak dan seterusnya Kursus Asas Semboyan di SLUKK, Bakri, Muar selepas itu.


Skuad kemudiannya dipostingkan ke Kombas Lahad Datu. Selepas bertugas di Lahad Datu selama 2 ½ tahun, skuad kemudiannya ditukarkan ke Bn 7 PPH Sandakan. Pada 24/07/1995, skuad mengambil keputusan untuk bertukar profesion dengan menyertai Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia sehinggalah kini.

Skuad melangsungkan perkahwinan dengan pasangannya Puan Norlilawati Bte Alias, berasal dari Muar, Johor pada tahun 1995 dan dikurniakan dengan seorang anak lelaki. Semasa dalam PDRM, skuad sempat mendapat kenaikan pangkat L/Kpl tetapi cuma 3 bulan jer kerana selepas itu skuad telah menyertai JPJ.


Semasa dalam PDRM, skuad seorang yang aktif dalam sukan sepaktakraw di mana skuad bermain dalam posisi ‘killer’. Skuad juga pernah beberapa kali mewakili Briged Sabah PPH ke KPN Cup di mana kali yang terakhir adalah pada 1994.


Menceritakan pengalaman semasa dalam PPH, skuad menyatakan : ‘... banyak pengalaman pahit manis semasa gua bertugas di Sabah dulu beb...keluar masuk operasi Ops Tayang di Lahad Datu, Felda Sahabat 16, 17, Tg.Labian, Tungku...banyak lagi la....gua bertugas dalam Cawangan Semboyan, dalam 2 ½ tahun je kat Lahad Datu, pastu tukar ke Sandakan,..kat Sandakan pun sama la kuar masuk Ops je di kawasan perairan Sandakan.....’


Menceritakan mengenai pertukaran profesion dari PDRM ke JPJ, skuad berkata ‘...hampir 2 tahun gua bertugas kat Sandakan, pastu gua dapat peluang mohon kerjaya di JPJ..terus gua mohon... tak lama lepas tu gua dapat panggilan temuduga jawatan tersebut di KL...nak tak nak gua terpaksa balik interview di KL dengan tambang flight duit sendiri.. 1k lebih gak..lepas interview gua balik semula bertugas Ops di Tambisan...dalam masa 2 bulan kot ..selepas balik Ops, masa gua bertugas di pejabat semboyan.. gua dapat panggilan dari SPA kerana permohonan gua ke JPJ berjaya. Pada 20.07.1995... gua ambik keputusan lepaskan jawatan dalam PDRM untuk menjawat jawatan di JPJ... seterusnya menjalani latihan asas JPJ di Rompin, Pahang pada masa tu.. lebih kurang 1 ½ bulan je....abis latihan gua bertukar ke JPJ Johor hingga bulan Mac 2004...pastu gua bertukar ke JPJ Penang...dalam 2 tahun kot kat sana (tu yg kenal dengan Sjn 124132 Abdullah..sama-sama tugas dengan MKJR ..Shell Games dan berapa orang skuad lagi yang gua jumpa....bulan 12, 2006.. gua bertukar balik ke JPJ Johor setelah mendapat kenaikan pangkat kanan..tu lah serba sedikit journey hidup gua selama ni dalam 2 kerjaya yang berbeza....’


Mengakhiri ceritanya, skuad berkata : ‘....gua bangga menjadi anggota polis kerana telah mendidik gua asas disiplin yang mana gua masih amalkan hingga sekarang..cuma gua dapat peluang berubah kerjaya yang lebih baik di JPJ.... banyak lagi peluang-peluang yang lebih baik untuk kita merubah kehidupan dan kerjaya.untuk peningkatan diri dan masa depan keluarga...’


Wokaylah skuad, semoga skuad berjaya dalam hidup dan kerjaya yang baru...Apa Khabar Skuad? mengucapkan selamat maju jaya kepada skuad. Walaupun berbeza kerjaya, semoga persahabatan di antara skuad kita akan berterusan sehingga ke akhir hayat! TQ Skuad!


p.s : lepas ni nak temuramah Awang kat Lembaga Koko lak...

gambar skuad dengan uniform JPJ


gambar skuad dengan kereta kesayangannyer...

No comments:

Post a Comment