Saturday, December 26, 2009

Kpl 124367 Mohd Dros Bin Wahari

Teman skuad kita dilahirkan pada 14/04/1968 di Muar, Johor Darul Takzim. Anak ke 8 dari 12 orang adik beradik ini mendapat pendidikan di Sek. Men. Tun Perak, Muar sebelum melanjutkan pendidikan di Sek Men. Teknik Sg. Abang, Muar. Mewarisi darah keperwiraan ayahandanya yang merupakan bekas seorang SC semasa darurat ini, menyertai PDRM dengan menganggotai Platun 20, Kompeni 'E', Pusat Latihan Polis Ayer Hitam, Negeri Sembilan Darul Khusus. Selesai menjalani Kursus Asas Konstabel, skuad mengikuti pula Kursus Asas PPH di Sekolah Latihan PPH, Ulu Kinta, Perak Darul Ridzuan.

Sejurus tamat Kursus Asas PPH, skuad telah ditugaskan di Semporna, Sabah di mana skuad telah melapor diri di Platun 4, KOMBAS Semporna pada 19/11/1990. Pada 01/01/1991, skuad telah ditugaskan pula ke Platun 19, Kompeni 'E', Bn. 16 PPH Kota Kinabalu dan pada 01/09/1991, skuad telah ditugaskan pula sebagai Jurugegas di Cawangan Pengangkutan, Bn. 16 PPH Kota Kinabalu. Dengan penubuhan Briged Sabah PPH pada 1992, skuad telah ditugaskan ke Ibu Pejabat Briged Sabah PPH sebagai Jurugegas di Cawangan Pengangkutan.

Skuad mendapat kemajuan pangkat L/Kpl pada 1994 dan kenaikkan ke pangkat Koperal pada tahun 2006. Perjawatan skuad kini adalah sebagai Koperal Pengangkutan (Tek) 1 dan merupakan Penolong Ketua Bengkel Pengangkutan, IP Briged Sabah PGA Kota Kinabalu.

Skuad mendirikan rumahtangga dengan gadis pilihannya iaitu Cik Junainah Bt. Kadir yang turut berasal dari daerah yang sama dengan skuad pada tahun 1989. Isteri skuad merupakan seorang suri rumah. Hasil perkongsian hidup mereka berdua telah dikurniakan Tuhan dengan 5 orang cahaya mata iaitu 4 orang anak perempuan dan 1 orang anak lelaki. Anak-anak skuad berusia 19, 18, 16, 12 dan yang bungsu kini berusia 9 tahun.

Skuad meminati sukan bermotor dan merupakan Penolong Setiausaha bagi Kelab Sukan Bermotor Dan Kembara Negeri Sabah. Selain menyumbang kepada masyarakat melalui kerjaya sebagai seorang anggota pasukan keselamatan, skuad turut memberi sumbangan menerusi kelab yang disertainya. Pada bulan April 2009 yang lalu skuad menyertai road show Langkah Pencegahan Jenayah Kepada Remaja dalam Ekspedisi Generasi Bebas Jenayah Peringkat Negeri Sabah.

Skuad pernah mengikuti kursus 'Marshall' dan ditauliahkan dengan sijil Marshall oleh Motorsports Association Of Malaysia. Skuad turut terlibat sebagai 'Marshall' bagi Kejohanan Petronas Sprinta Cubprix selama 3 tahun berturut-turut mulai tahun 2006 hingga 2008 dan Marshall bagi Kejohanan Mini Bike Peringkat Negeri Sabah anjuran Kelab Sukan Bermotor Dan Kembara Negeri Sabah pada bulan Februari 2009.

Skuad kini merupakan Jurulatih bagi aktiviti Go-Kart Remaja Daerah Putatan yang dikendalikan oleh Jabatan Belia Dan Sukan Negeri Sabah.

Apa Khabar Skuad? mengucapkan selamat maju jaya, syabas dan terima kasih atas kerjasama yang telah skuad berikan kepada Blog Skuad 1/90 ini. Tq skuad!


berehat selepas latihan kawad bersama teman-teman platun 20...

acara yang disukai ramai... kilat kasut!

melepak bersama 'cewek' yang tercinta... M-16 A1

jatuh pokok mangga belakang kompeni.... hehehe... acah jer tu.... skuad 'eksiden' depan klinik lepas Kawad Komandan...

bergambor semasa waktu senggang latihan PORU.... time PPH lagi ni....

No comments:

Post a Comment