Monday, January 10, 2011

Insp Afizuddin Bin Mohamad Ayop (RF 124499)

Apa khabar skuad? Lama benar dah tak menulis mengenai teman-teman skuad di laman ini so kali ini sebagai pembuka bicara di tahun baru 2011, saya akan mengetengahkan biodata seorang lagi teman skuad kita. Teman skuad yang dimaksudkan adalah Insp Afizuddin Bin Mohamad Ayop (RF 124499).


Skuad telah dilahirkan pada 15/04/1969 di Kroh, Perak dan dibesarkan di Merbok, Kedah Darul Aman. Mendapat pendidikan sehingga tingkatan Enam dan sebaik menamatkan zaman persekolahan, skuad terus memohon jawatan Konstabel pada tahun 1989.


Sejurus keputusan pengambilan dikeluarkan, skuad telah diarah melapor diri untuk mengikuti latihan asas Kepolisan di Pulapah Ayer Hitam Negeri Sembilan pada 07/01/1990.


Selesai menjalani Kursus Asas Konstabel, skuad mengikuti pula Kursus Asas PPH di SLPPH ULU Kinta, Perak. Skuad merupakan anggota Platun 17.


Pada Disember 1990, skuad telah ditugaskan di Platun 12, Kompeni C Kota Kinabalu, Sabah. Skuad turut serta berpindah ke Kudat, Sabah ekoran perpindahan Kompeni C Bn 16 PPH dari Kota Kinabalu ke Kudat pada pertengahan tahun 1991. Pada tahun 1993, skuad telah mengikuti Kursus Pra Pengesahan di PLP Bukit Siol Kuching Sarawak.


Berikutan pengecilan organisasi PPH pada tahun 1994, skuad telah diarahkan bertukar ke Batalion 14 PPH Tawau, Sabah. Pada tahun 1995, permohonan pertukaran skuad telah diluluskan dan skuad telah bertukar balik ke Semenanjung dan bertugas di Bukit Aman.


Pada tahun 1998, setelah mengikuti kursus peralihan Detektif, skuad telah bertugas sebagai L/Kpl Detektif di bahagian D5 selama 3 bulan sebelum bertukar ke Bahagian Operasi Khas (D8), Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman.


Pada tahun 2007, skuad telah dinaikkan pangkat ke pangkat Koperal.


Berikutan permohonan skuad untuk mengikuti KPSL diluluskan, pada Jun 2008, skuad telah mengikuti pula Kursus Asas Inspektor. Sejurus menamatkan latihan pada 08/12/2008, skuad telah diarahkan untuk bertugas sebagai Pegawai Penyiasat Jenayah di IPD Sentul Kuala Lumpur. Oleh kerana kepentingan tugas pada bulan November 2010, skuad telah diarahkan untuk bertukar sebagai Insp Unit Intipan 2 Bahagian Operasi Khas (D8) di Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman dan kekal sehingga kini.


Skuad mendirikan rumahtangga dengan teman sekampungnya iaitu Junaida Bt. Abdullah yang bertugas sebagai kerani di Jabatan Perdana Menteri Pusat Pentadbiran Putrajaya. Hasil perkongsian hidup skuad dan isteri telah kurniakan tuhan dengan dua orang putera Aliff Ashraf (17 thn) dan Aliff Imran (12 thn) serta seorang puteri Aisyah Umairah (9 thn).


p.s – terima kasih skuad di atas penyertaan skuad di ruangan ini.


Bergambar bersama teman-teman Platun 17 di Ulu Kinta..

Bergambar di IPD Pasir Putih semasa Pilihanraya Tahun 1990..

Gambar semasa Kursus CQB di Bukit Aman


No comments:

Post a Comment