Monday, January 24, 2011

L/Kpl 124316 Masiun @ Siun Bin Kibing

L/Kpl 124316 Masiun telah dilahirkan pada 15/12/1969 di Kg Dalas, Pitas, Sabah. Anak sulung dari 3 orang adik-beradik ini adalah dari suku kaum Rungus iaitu salah satu dari lebih kurang 32 suku kaum peribumi yang terdapat di negeri Sabah.


Sejurus melapor diri di PULAPAH, Ayer Hitam Negeri Sembilan, skuad telah ditempatkan di dalam Platun 18 Kompeni ‘E’. Selesai menjalani Kursus Asas Konstabel, skuad telah mengikuti pula Kursus Asas PPH di Sekolah Latihan PPH Ulu Kinta, Perak dalam Platun 15. Skuad kemudiannya diarah melapor diri di Kompeni ‘C’ Bn 16 PPH Kota Kinabalu selepas menamatkan Kursus Asas PPH dengan jayanya.


Mendapat kemajuan pangkat L/Kpl pada 1994, skuad kini merupakan ‘orang lama’ dalam platunnya. Skuad merupakan antara keanggotaan asal Platun 12, Kompeni ‘C’ Bn 16 PGA yang beribu pejabat di Kudat, Sabah sebelum platun tersebut dibubarkan selepas pengecilan organisasi PPH pada awal 90-an. Perjawatan skuad kini adalah sebagai Bren Komander Seksyen 1, Platun 9, Kompeni ‘C’ Bn 16 PGA.


Skuad meminati sukan bola sepak dan gemar bermain dalam posisi pertahanan. Skuad juga sentiasa mengikuti perkembangan sukan bola sepak dalam dan luar negara serta merupakan penyokong setia Kelab Manchester United. Idolanya adalah pemain ‘attacking midfielder’ MU yang berasal dari Brazil iaitu Anderson Luis de Abreu Oliveira.


Selain bola sepak, skuad juga meminati sukan ping pong.


Sewaktu ada kelapangan, skuad sering terlibat dalam aktiviti ‘Mock Diving’. Sering kali ada ‘hasil’ yang dibawa pulang selepas aktiviti tersebut dijalankan dan skuad tidak lokek untuk berkongsi hasil tangkapannya dengan jiran dan rakan-rakan sekiranya hasil tangkapannya lumayan.

Skuad mendirikan rumah tangga pada 19/02/1987 dengan pasangannya Puan Haily Bin Ibing. Isteri skuad berasal dari Kg. Longgom Kecil, Kudat adalah merupakan seorang usahawanis yang mengusahakan sendiri sebuah kedai menjahit pakaian. Hasil perkongsian hidup skuad dan isterinya telah dikurniakan dengan 3 orang cahaya mata iaitu 2 orang anak lelaki dan 1 orang anak perempuan. Oleh sebab melangsungkan perkahwinan dalam usia yang agak muda, semua anak-anak skuad kini telah pun dewasa. Anak-anak lelaki skuad kini telah pun bekerja manakala anak bongsunya (perempuan) masih menuntut di salah sebuah universiti di Semenanjung Malaysia.


Sepanjang kerjaya dalam pasukan, skuad banyak terlibat dalam pelbagai penugasan dan operasi. Antara pengalaman tugasnya, skuad pernah terlibat menyertai misi pengaman PBB pada 2008 dalam misi UNMIT PDRM ke Republik Demokratik Timor-Leste. Sepanjang 6 bulan penugasan, skuad telah berjaya membuktikan kepada teman-teman dan pegawai atasannya bahawa skuad adalah seorang yang komited terhadap tugas dan berkeupayaan bekerjasama dalam satu pasukan. Skuad berjaya membuktikan bahawa biarpun terpaksa berjauhan dalam tempoh yang agak panjang dengan keluarga selain bertugas dalam situasi yang sering kali mengancam keselamatan diri dan mencabar emosi, skuad berjaya mengekalkan mutu kerja yang tinggi. Wokay skuad, Apa Khabar Skuad? mengucapkan syabas dan terima kasih di atas kerjasama yang telah skuad berikan.


No comments:

Post a Comment