Saturday, July 11, 2009

L/Kpl 124084 Abdul Majid Bin Samsudin

Personaliti skuad kita kali ini adalah L/Kpl 124084 Abdul Majid Bin Samsudin. Skuad dilahirkan pada 07/05/1969 di Batu Pahat, Johor Darul Takzim dan merupakan anak ke-6 dari 8 orang adik-beradik.

Sejurus melapor diri di PULAPAH, skuad telah ditempatkan di dalam Platun 11, Komp C dan selesai mengikuti asas rekrut, skuad telah dihantar pula untuk mengikuti Kursus Asas PPH di Tupah, Kedah dan Ulu Kinta, Peark dalam Platun 13.

Selepas tamat Kursus Asas PPH, skuad telah ditransferkan ke KOMBAS PPH, Lahad Datu, Sabah dan kemudiannya Komp A, BN 14 PPH Tawau.

Skuad kata orang Sabah dah tak suka kat dia (alasan jer tu… bagitau la nak balik kampung) so pada 01/10/1997, skuad telah bertukar balik ke Malaya tapi masih pakai baju hijau keramat (PGA la tu…) di Platun 5, Kompeni ‘B’, Batalion 6 PGA Bakri, Muar, Johor.

Pada 01/09/2000, bilamana anggota-anggota yang lebih 10 tahun dalam PGA dah boleh bertukar pakai baju besi (GD lah tu) skuad telah ditukarkan ke Balai Polis Kulai, IPD Johor Bahru Zon Utara yang sekarang ni IPD Johor Bahru Utara. Kata skuad, semasa dia tukar ke Balai Polis Kulai, tempat tu tengah panas di mana peristiwa pembunuhan A/OCPD Johor Bahru Zon Utara pada masa tu iaitu Supt Tuan Mazlan.

Skuad kini bertugas di Cawangan kereta peronda IPD Kulaijaya, Johor.

Skuad mendirikan rumah tangga dengan pasangannya yang berasal dari Mersing pada 30/03/1997 dan dikurniakan dengan cahaya mata seorang anak lelaki yang kini berumur 10 tahun.

Menurut skuad, banyak kenangan dan pengalaman pahit manis yang diperolehi semasa dalam PPH dan PGA. Menurut skuad, bila kengkawan skuad mengimbas semula peristiwa hisap rokok pakai kertas surat kabar dan guna daun teh bagi menggantikan tembakau membuatkan skuad teringat semula masa beroperasi kat pulau. Teringat semula pengalaman terpaksa minum air payau kerana ketiadaan bekalan air bersih.

Skuad kata masa tu pergerakan ke pulau pakai bot PAC(bot aluminium) je. Pengalaman dipukul angin selatan dan ombak tinggi hanya TUHAN sahaja yang tahu perasaan dalam hati. Tahun 90-an tu juga zaman MONDOK ( lanun ) bermaharajalela dan pernah kengkawan yang sedag meronda di laut dikejar semula dengan ‘mondok’ pun ada. Agak-agaknya sapa la tu kan.....

Menceritakan pengalaman bertukar ke Cawangan Tugas Am, skuad menyatakan bahawa memang banyak yang kena belajar dan diulangkaji balik... lebih-lebih lagi bagi bekas PGA sepertinya. Bertugas dalam PGA senang jer.. kerja ikut arahan ... bergerak pun berkawan. Semangat setia kawan memang tinggi... tapi dalam GD ni maaf cakaplah... kena pandai-pandailah membawak diri. Kena tebalkan muka dan rajin ler bertanya.. kalau tak takde de orang nak ajar punya... Iya ker tu skuad....?? apa la punya polis macam tu...takde esprit de corps langsung...

Sebelum mengakhiri ceritanya....skuad berpesan : Kepada kawan-kawan yang mengenali, kalau nak berhubung call la no. tel 019-7352765 dan e-mail aku : abmajid69@gmail.com.


Bro Majid di sisi kereta kesayangannya....

1 comment:

  1. salam tuan majid 4084,aku pun platun 11 jg,aku 4067 skrg ada kat Larkin(lbh 1 thn dah kat cni),xtau sbb aku dah tukar prfsion skrg.K,nti aku email hg,free leh ngetea.

    ReplyDelete