Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Powered by Blogger

Saturday, November 28, 2009

Koperal 124033 Muhammad Haiqal Daniel Bin Abdullah

gambar skuad diambil pada 2007...

Teman skuad kita Koperal 124033 Muhammad Haiqal Daniel Bin Abdullah telah dilahirkan pada 06 Januari 1969 di Serian, Kuching, Sarawak.


Anak ke – 2 dari 5 orang adik-beradik ini merupakan anggota Platun 9, Kompeni ‘C’, Pusat Latihan Polis Ayer Hitam, Negeri Sembilan Darul Khusus.


Sejurus tamat Kursus Asas Konstabel pada 14 Ogos 1990, skuad telah ditugaskan di Unit Polis Pelancong, IPK Kuala Lumpur. Pada 10 Oktober 1998, skuad telah memohon untuk menyertai Cawangan Khas dan skuad kemudiannya telah melapor diri di Cawangan Khas IPD Sentul pada 16 Disember 1998 dan kekal sehingga sekarang.


Pada 29 Nov 1995, skuad telah dimajukan ke pangkat L/Kpl dan mendapat kenaikan pangkat Koperal pada 1 Disember 2007.


Perjawatan skuad kini adalah sebagai Detektif Ekonomi / Ancaman Luaran (1), Cawangan Khas, IPD Sentul, Kuala Lumpur.


Skuad mendirikan rumah tangga pada 6 Jun 2004 dengan pasangannya Puan Rohaida Binti Ismail. Isteri skuad adalah merupakan seorang anggota polis dan berasal dari Daerah Segamat, Johor Darul Takzim. Skuad dan isteri bagaimanapun belum dikurniakan tuhan dengan cahaya mata. Sabar skuad.... belum ada rezeki lagi tu...


Skuad seorang yang aktif dalam aktiviti sukan dan aktif dalam sukan Ping Pong, Bowling dan Bola Tampar.


Selain itu juga skuad merupakan seorang pengadil sukan bola tampar Kebangsaan selain merupakan Exco Lembaga Pengadil Bola Tampar Kuala Lumpur.


Menyentuh mengenai hobi, skuad menyatakan susah nak menyatakan secara spesifik kerana skuad sentiasa sibuk dengan tugas sejak bertugas sebagai anggota Cawangan Khas, tambahan pula bertugas di Kuala Lumpur.


Sepanjang penugasan dalam PDRM, skuad pernah terlibat dalam pelbagai penugasan antaranya ialah semasa Reformasi di sekitar Kuala Lumpur, Ops Bersih, Ops Protes, Ops Dalil, Ops Padam, Ops Limau, Ops Lemang, persidangan APEC, NAM, OIC, ASEAN dan pelbagai lagi.


Skuad juga pernah mengikuti pelbagai kursus sama ada anjuran pasukan mahupun awam seperti Kursus Unit Polis Pelancong, Kursus Pengendalian Ppndok Polis Kawasan Bandar, Kursus Soal Siasat, Kursus Pilihan Raya dan Kursus Pengadil Bola Tampar peringkat negeri dan kebangsaan.


Dalam aktiviti pengadilan bola tampar, skuad sering kali terlibat dalam mengadili kejohanan antaranya Kejohanan Bola Tampar Belia (Bawah 16) Kebangsaan 2007 di Kuala Lumpur, Pengadil Bola Tampar MAKSAK 2007 di Perlis dan 2008 di Kuala Lumpur, Kejohanan Bola Tampar Piala KPN di Kuala Lumpur pada tahun 2004 dan 2005, di Briged Tengah PGA Cheras pada 2007 dan di Ulu Kinta Perak pada bulan Julai 2009 serta beberapa kejohanan tempatan. Pada 21 – 25 November 2009 yang lalu, skuad terlibat dalam mengadili kejohanan bola tampar belia (bawah 16) di Kuala Selangor.


Skuad menyatakan pernah menghadiri Induksi bagi KPSL di Pulapol Kuala Lumpur pada 2002 namun malangnya tidak berjaya. Cuba lagi skuad...


Wokay skuad, terima kasih kerana memberikan kerjasama kepada blog kita. Apa Khabar Skuad? mengucapkan selamat maju jaya kepada skuad dan semoga sukses selalu....

No comments:

Post a Comment