Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Powered by Blogger

Monday, November 9, 2009

Sjn 124846 Shahri Bin Hj. Noor

bro Kadir, Bro Shahri dan Bro Rizal me'ngeteh' dekat warong sebelah car wash Kepayan sementara tunggu kereta siap dicuci.....

gambar diambil pagi tadi....

berdasarkan skop penugasannya, susah nak tengok bro Shahri ni pakai uniform....

Wokay skuad, hari ni laman blog kita bertuah kerana mendapat penyertaan seorang lagi teman lama kita. Teman skuad adalah Sjn 124846 Shahri Bin Hj. Noor.

Dilahirkan pada 02/04/1968 di Kg. Sg. Dua, Asahan, Melaka, skuad merupakan anak bungsu dari 8 orang adik beradik. Kepada teman-teman yang tidak mengetahui, skuad juga adalah merupakan adik kepada Bro Kadir (Cawangan Khas, IPK Kota Kinabalu) kita.

Skuad menyertai PDRM bersama-sama abangnya dan telah ditempatkan dalam Platun 12, Kompeni 'B' PULAPOL Jalan Semarak, Kuala Lumpur. Abangnyer iaitu Bro Kadir pula ditempatkan dalam Platun 1, Kompeni 'A', PULAPOL.

Selepas tamat Kursus Asas Konstabel, skuad telah mengikuti pula Kursus Asas PPH di SLPPH Ulu Kinta, Perak dan ditempatkan dalam Platun 2 di bawah kendalian Insp/P. Mohd Khalid. Selepas tamat KAPPH, skuad telah ditugaskan di Platun 12, Kompeni 'C', Bn 16 PPH di bawah seliaan Sjn Mohd Jewa Agindoi. Platun ini agak istimewa kerana sebelum anggota skuad 1/90 melapor diri, platun ini hanya wujud sekadar nama sahaja manakala pegawai dan lain-lain anggota platun tidak ada. 97 % dari keanggotaan platun ini adalah merupakan anggota-anggota Skuad 1/90 dan cuma 3 orang jer orang lamer. Platun Komander pun tak ada!

Semasa Kompeni 'C' Bn 16 PPH dipindahkan ke Daerah Kudat, Sabah pada bulan Jun 1991, skuad turut ikut serta berpindah bersama-sama pegawai dan anggota Kompeni 'C' Bn 16 PPH. Pada bulan Februari 1993, permohonan skuad untuk menyertai Unit Tindakan Khas (UTK) PDRM berjaya dan skuad kekal dalam unit tersebut sehingga kini dengan perjawatan sebagai Sarjan Gerakan Team Selam Tempur UTK.

Sebagai seorang anggota UTK, skuad banyak terlibat dalam penugasan sama ada dalam atau luar negara. Skuad juga banyak mengikuti kursus-kursus sesuai dengan penugasannya dalam unit elit PDRM. Antara kursus yang disertai oleh skuad adalah Kursus Selam Tempur. Skuad memaklumkan sebelum diterima menyertai Team Selam Tempur UTK pada tahun 1993, skuad terlebih dahulu telah menghadiri Kursus Asas Penyelam Kapal yang dijalankan selama 7 minggu di KD Pelanduk, TLDM Lumut. Kursus tersebut telah dikendalikan sepenuhnya oleh Team Paskal TLDM di bawah Program Other Government Agency (OGA).

Dalam karier sebagai anggota polis, skuad mendapat kenaikkan pangkat Koperal pada tahun 1999 dan Sarjan pada 2007.

Walaupun sibuk dengan penugasan sebagai seorang anggota UTK namun sedapat mungkin skuad akan meluangkan masa kepada keluarga dan masyarakat. Dalam aktiviti persatuan, skuad turut aktif dengan PIBG Sek. Keb. Desa Baiduri dan PIBG Sek. Men. Damai Perdana, Cheras, Kuala Lumpur.

Skuad telah mendirikan rumahtangga pada 02/11/1995 dengan pasangannya iaitu Puan Norhayati Bt Abdul Hamid yang berasal dari Felda Keratong 2, Pahang Darul Makmur. Isteri skuad merupakan seorang suri rumah sepenuh masa. Pada 02/11/2009 yang lalu genaplah 14 tahun usia perkahwinan skuad dan sepanjang tempoh tersebut, skuad telah dikurniakan dengan 4 orang anak iaitu 3 lelaki dan 1 perempuan.

Wokay skuad, terima kasih di atas kerjasama dan penyertaan skuad dalam blog ini. Apa Khabar Skuad? mengucapkan selamat maju jaya dan semoga sukses dalam kerjaya dan berbahagia selalu bersama keluarga tercinta... Tq skuad!


No comments:

Post a Comment