Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Powered by Blogger

Friday, November 20, 2009

Kpl 123949 Shamsuri Bin Ahmad

Skuad dilahirkan pada 10/08/1967 di Kuala Kangsar dan dibesarkan di Taiping, Perak Darul Ridzuan. Mewarisi darah perwira ayahandanya, anak ke - 5 dari 7 orang adik beradik ini kemudiannya mengikuti jejak langkah ayahandanya dengan memasuki pasukan Polis Diraja Malaysia. Skuad melapor diri di Pusat Latihan Polis Ayer Hitam, Negeri Sembilan dan menganggotai Platun 7 Kompeni 'B'.

Sejurus tamat Kursus Asas Konstabel, skuad bersama teman-teman skuad yang lainnya telah melapor diri untuk mengikuti Kursus Asas PPH di Sekolah Latihan PPH, Ulu Kinta, Perak dan menganggotai pula Platun 8.

Selesai menjalani Kursus Asas PPH, skuad telah ditugaskan ke Platun 4, Kompeni 'A' Bn 16 PPH Kota Kinabalu. Pada tahun 1992, skuad telah ditugaskan pula di Cawangan Tatatertib, IP Bn 16 PPH Kota Kinabalu sehingga penghujung tahun 2005. Pada Januari 2006, skuad telah ditugaskan pula di Platun Pertahanan, Kem Komandan IP Bn 16 PGA Kota Kinabalu sehingga kini. Perjawatan skuad kini adalah sebagai Koperal No. 5, Platun Pertahanan, Kem Komandan IP Bn 16 PGA Kota Kinabalu.

Skuad telah dimajukan ke pangkat Lans Koperal pada tahun 1995 dan mendapat kenaikkan pangkat Koperal pada bulan April 2005 iaitu semasa dalam Cawangan Tatatertib IP Bn 16 PGA.

Skuad menggemari sukan badminton dan di masa terluang mengambil kesempatan untuk turun gelanggang bersama teman-teman sealiran. Skuad juga pernah melibatkan diri dalam acara sukan Perlumbaan Perahu Naga pada tahun 1998 hingga 2000 mewakili PDRM.

Skuad gemar bersiar-siar dan kesempatan masa lapang atau cuti akan digunakan oleh skuad untuk pergi melancong ke pusat-pusat pelancongan di dalam negara.

Skuad mendirikan rumahtangga dengan pasangannya iaitu Puan Norsyaherah @ Imelda Bt. Abdullah pada 11/07/1995. Isteri skuad yang berasal dari Manila, Filipina merupakan seorang warganegara Filipina berbangsa Tagalog. Setelah 14 tahun berumahtangga, skuad dan isteri menyatakan tetap bahagia walaupun masih belum dikurniakan cahaya mata. Sabar jer skuad, belum lagi ler tu...

Sebelum mengakhiri pertemuan, skuad turut memaklumkan bahawa ayahanda dan bondanya yang tercinta telahpun kembali ke rahmatullah pada tahun 2005 dan 2003. Innalillahi wainna ilaihirojiun... semoga roh kedua-dua ayahanda dan bonda skuad dirahmati Allah SWT dan ditempatkan di kalangan mereka-mereka yang mendapat keberkatan tuhan.

Wokay skuad, terima kasih di atas kerjasama yang telah diberikan kepada Apa Khabar Skuad?


gambar klasik nih... acara makan beradap semasa majlis perkahwinan skuad

pasangan bahagia 2 negara...

Bro Shamsuri bersama teman-teman skuad selepas Mesyuarat Penyelarasan Majlis Reunion pada 13/11/2009 yang lalu...

No comments:

Post a Comment