Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Powered by Blogger

Saturday, November 14, 2009

L/Kpl 124009 Mohamad Anuar Bin Samat @ Ahmad


L/Kpl Mohamad Anuar Bin Samat atau dikenali sebagai Ustaz Anuar di kalangan teman-teman telah dilahirkan pada 05/11/1965 di Simpang Empat, Semanggol, Perak Darul Ridzuan. Skuad merupakan anak ke-2 dari 3 orang adik beradik.

Sejurus selepas melapor diri di PULAPAH, skuad telah menganggotai Platun 9, Kompeni 'C'. Skuad kemudiannya menganggotai pula Platun 4 semasa Kursus Asas PPH di Sekolah Latihan PPH di Ulu Kinta Perak, Darul Ridzuan.

Tamat Kursus Asas PPH, skuad telah ditukarkan ke Platun 19, Kompeni 'E' Bn 16 PPH Kota Kinabalu dan telah melapor diri pada 21/11/1990. Pada bulan April 1993, skuad telah di'attach'kan di Unit Gaji, Cawangan Kew/Bangunan Briged Sabah PPH sehingga tahun 2004 di mana skuad telah di'attach'kan pula di Persenjataan Kem Komandan IP Bn 16 PGA Kota Kinabalu. Pada tahun 2007, skuad telah ditugaskan di Cawangan Kem Komandan IP Bn 16 PGA Kota Kinabalu dengan perjawatan sebagai Konst Platun Pertahanan dan kekal sehingga kini.

Skuad menggemari sukan badminton dan aktif dalam sukan tersebut.

Dalam aktiviti sosial dan kemasyarakatan, skuad merupakan Ahli Jawatan Kuasa Kelab Polis Bn 16 PGA dan juga merupakan Juru Audit Kelab Polis Bn 16 PGA Kota Kinabalu.

Sebelum penubuhan BAKA, skuad sering ditugaskan sebagai Imam dan mengetuai bacaan doa dalam majlis-majlis rasmi anjuran pasukan selain seringkali dijemput untuk mengetuai majlis bacaan yassin dan tahlil anjuran pegawai dan anggota Bn 16 PGA. Skuad juga adalah merupakan seorang Amil yang dilantik oleh Majlis Ugama Islam Negeri Sabah bagi mengutip zakat fitrah pegawai dan anggota Bn 16 PGA Kota Kinabalu semasa di Bulan Ramadhan.

Skuad mendirikan rumahtangga pada 05/11/1993 dengan pasangannya iaitu Puan Noorhayati Bt. Omar. Isteri skuad yang berasal dari Bukit Merah, Perak Darul Ridzuan adalah seorang surirumah. Skuad dan isterinya dikurniakan tuhan dengan 3 orang cahayamata iaitu 2 orang anak perempuan berusia 14 dan 8 tahun dan 1 orang anak lelaki berusia 16 tahun.

Ok skuad, terima kasih Apa Khabar Skuad? ucapkan di atas kerjasama dan informasi yang telah diberikan!

No comments:

Post a Comment